Content is al jaar en dag belangrijk, voor zowel bedrijven als consumenten. Contentmarketing houdt eigenlijk in dat je relevant en vooral boeiende informatie creëert, promoot en publiceert. Met als doel? Zorgen dat het publiek aandacht krijgt voor jou! Of dat nou jouw merk, organisatie of product is. Uiteindelijk komen daar de winstgevende klantacties uit waar je naar opzoek bent. Maar voordat we Contentmarketing van nu onder de loep leggen, neem ik je graag mee naar waar het vandaan komt.
De oorsprong
Contentmarketing is niet iets nieuws van de laatste paar jaren. De oorsprong ligt namelijk bij de relatiebladen. Door middel van bijvoorbeeld magazines, zagen bedrijven en merken kans om de band met hun klant te versterken. Daarin gingen ze niet zo zeer in op verkoop, maar echt op het bouwen van een relatie.
Het zal je niet verbazen dat met de komst van internet en social media de hoeveelheid van content enorm is gestegen. En de term ‘contentmarketing’? Die werd pas bedacht in 1996. Een grootheid op het gebied van onze online transitie, Bill Gates, zei destijds al: ‘Content is where I expect much of the real money will be made on the internet.’ Is er tegenwoordig nog een bedrijf die je je kunt bedenken, die niets doet met content? Is je antwoord ja… dan moet je maar eens een hartig woordje spreken met de betreffende persoon!
Eigenlijk is iedereen tegenwoordig een content specialist. We maken allemaal foto’s op onze telefoons, plaatsen dat op Social Media, denken na over de tekst die daarbij komt…
Het gekke is, dat je tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer door hebt dat je constant wordt overstroomd met content van bedrijven of personen. Even de radio aanzetten, en ja hoor, een stuk of 5 reclames na een liedje. Vroeger werd je tijdens het kijken van een film constant onderbroken door reclames. Ondanks dat je nu aan het Netflixen bent, krijg je ook daar ontzettend veel te maken met Content Marketing. ‘Dit lijkt ons echt iets voor jou…’, ‘Heb je deze film al bekeken?’.
Allemaal triggers om jou zover te krijgen om het te bekijken en voor Netflix de manier om relevant te blijven.
Maar waarom moet jij nou inspelen op de Content behoeftes van de mens?
Contentmarketing is alles behalve een eendagsvlieg. De consumenten van nu, bepalen met behulp van Internet en Social Media zelf wanneer zij welke informatie bekijken en met welk bedrijf ze in zee gaan voor hun aankoop. Ook de meningen van anderen worden steeds belangrijker. Voordat ze een aankoop doen, hebben ze vaak al een stuk of 10 reviews gelezen over de werkwijze van het bedrijf. Hoe verloopt het aankoopproces, komt het bedrijf de afspraken na, hoe is de kwaliteit. Daarbij moet content een consument niet meer onderbreken als vroeger, maar moeten ze er zelf naar op zoek gaan.
Content vervult een cruciale rol in de vindbaarheid van jouw website. Het zorgt voor een hogere SEO-positie en brengt je meer websitetraffic. Wat het mooie is van de tijd waar we nu in leven? We kunnen content volledig personaliseren met behulp van data. Je kunt op deze manier de juiste vorm van content aanbieden, op het juiste kanaal en ook nog eens op het juiste moment. Win-win-win!