HET BELANG VAN CONTENTMARKETING
HET BELANG VAN CONTENTMARKETING
Content is al jaar en dag belangrijk, voor zowel bedrijven als consumenten. Contentmarketing houdt eigenlijk in dat je relevant en vooral boeiende informatie creëert, promoot en publiceert. Met als doel? Zorgen dat het publiek aandacht krijgt voor jou! Of dat nou jouw merk, organisatie of product is. Uiteindelijk komen daar de winstgevende klantacties uit waar je naar opzoek bent. Maar voordat we Contentmarketing van nu onder de loep leggen, neem ik je graag mee naar waar het vandaan komt.
De oorsprong
Contentmarketing is niet iets nieuws van de laatste paar jaren. De oorsprong ligt namelijk bij de relatiebladen. Door middel van bijvoorbeeld magazines, zagen bedrijven en merken kans om de band met hun klant te versterken. Daarin gingen ze niet zo zeer in op verkoop, maar echt op het bouwen van een relatie.
Het zal je niet verbazen dat met de komst van internet en social media de hoeveelheid van content enorm is gestegen. En de term ‘contentmarketing’? Die werd pas bedacht in 1996. Een grootheid op het gebied van onze online transitie, Bill Gates, zei destijds al: ‘Content is where I expect much of the real money will be made on the internet.’ Is er tegenwoordig nog een bedrijf die je je kunt bedenken, die niets doet met content? Is je antwoord ja… dan moet je maar eens een hartig woordje spreken met de betreffende persoon!
Eigenlijk is iedereen tegenwoordig een content specialist. We maken allemaal foto’s op onze telefoons, plaatsen dat op Social Media, denken na over de tekst die daarbij komt…
Het gekke is, dat je tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer door hebt dat je constant wordt overstroomd met content van bedrijven of personen. Even de radio aanzetten, en ja hoor, een stuk of 5 reclames na een liedje. Vroeger werd je tijdens het kijken van een film constant onderbroken door reclames. Ondanks dat je nu aan het Netflixen bent, krijg je ook daar ontzettend veel te maken met Content Marketing. ‘Dit lijkt ons echt iets voor jou…’, ‘Heb je deze film al bekeken?’.
Allemaal triggers om jou zover te krijgen om het te bekijken en voor Netflix de manier om relevant te blijven.
Maar waarom moet jij nou inspelen op de Content behoeftes van de mens?
Contentmarketing is alles behalve een eendagsvlieg. De consumenten van nu, bepalen met behulp van Internet en Social Media zelf wanneer zij welke informatie bekijken en met welk bedrijf ze in zee gaan voor hun aankoop. Ook de meningen van anderen worden steeds belangrijker. Voordat ze een aankoop doen, hebben ze vaak al een stuk of 10 reviews gelezen over de werkwijze van het bedrijf. Hoe verloopt het aankoopproces, komt het bedrijf de afspraken na, hoe is de kwaliteit. Daarbij moet content een consument niet meer onderbreken als vroeger, maar moeten ze er zelf naar op zoek gaan.
Content vervult een cruciale rol in de vindbaarheid van jouw website. Het zorgt voor een hogere SEO-positie en brengt je meer websitetraffic. Wat het mooie is van de tijd waar we nu in leven? We kunnen content volledig personaliseren met behulp van data. Je kunt op deze manier de juiste vorm van content aanbieden, op het juiste kanaal en ook nog eens op het juiste moment. Win-win-win!
Contentmarketing is niet iets nieuws van de laatste paar jaren. De oorsprong ligt namelijk bij de relatiebladen. Door middel van bijvoorbeeld magazines, zagen bedrijven en merken kans om de band met hun klant te versterken. Daarin gingen ze niet zo zeer in op verkoop, maar echt op het bouwen van een relatie.
Het zal je niet verbazen dat met de komst van internet en social media de hoeveelheid van content enorm is gestegen. En de term ‘contentmarketing’? Die werd pas bedacht in 1996. Een grootheid op het gebied van onze online transitie, Bill Gates, zei destijds al: ‘Content is where I expect much of the real money will be made on the internet.’ Is er tegenwoordig nog een bedrijf die je je kunt bedenken, die niets doet met content? Is je antwoord ja… dan moet je maar eens een hartig woordje spreken met de betreffende persoon!
Eigenlijk is iedereen tegenwoordig een content specialist. We maken allemaal foto’s op onze telefoons, plaatsen dat op Social Media, denken na over de tekst die daarbij komt…
Het gekke is, dat je tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer door hebt dat je constant wordt overstroomd met content van bedrijven of personen. Even de radio aanzetten, en ja hoor, een stuk of 5 reclames na een liedje. Vroeger werd je tijdens het kijken van een film constant onderbroken door reclames. Ondanks dat je nu aan het Netflixen bent, krijg je ook daar ontzettend veel te maken met Content Marketing. ‘Dit lijkt ons echt iets voor jou…’, ‘Heb je deze film al bekeken?’.
Allemaal triggers om jou zover te krijgen om het te bekijken en voor Netflix de manier om relevant te blijven.
Maar waarom moet jij nou inspelen op de Content behoeftes van de mens?
Contentmarketing is alles behalve een eendagsvlieg. De consumenten van nu, bepalen met behulp van Internet en Social Media zelf wanneer zij welke informatie bekijken en met welk bedrijf ze in zee gaan voor hun aankoop. Ook de meningen van anderen worden steeds belangrijker. Voordat ze een aankoop doen, hebben ze vaak al een stuk of 10 reviews gelezen over de werkwijze van het bedrijf. Hoe verloopt het aankoopproces, komt het bedrijf de afspraken na, hoe is de kwaliteit. Daarbij moet content een consument niet meer onderbreken als vroeger, maar moeten ze er zelf naar op zoek gaan.
Content vervult een cruciale rol in de vindbaarheid van jouw website. Het zorgt voor een hogere SEO-positie en brengt je meer websitetraffic. Wat het mooie is van de tijd waar we nu in leven? We kunnen content volledig personaliseren met behulp van data. Je kunt op deze manier de juiste vorm van content aanbieden, op het juiste kanaal en ook nog eens op het juiste moment. Win-win-win!
Stop met zenden, creëer interactie!
Je bent zo sterk als je zwakste schakel. Je moet je gaan realiseren dat je net zo sterk staat als de verhalen die mensen over je vertellen. Een beleving van de klant is ontzettend waardevol, veel meer dan een verhaal vanuit jouw organisatie. Je ziet het ook steeds meer. Bedrijven zetten vol in op social media, e-mail en websites om hun klanten de ruimte te geven tot het plaatsen van een review.
Zenden is iets van vroeger, alhoewel de meeste bedrijven het nog steeds actief doen. Het is van belang dat je een consument niet verstoort uit zijn proces, maar juist de weg vrij maakt om jou als bedrijf zijnde zo makkelijk mogelijk maakt zelf te vinden. Wat wil ik hiermee nou zeggen? We moeten onze focus verleggen van ‘push’ naar ‘pull’!
Bij ‘push’ benadert de organisatie de doelgroep actief, met als doel uiteraard de producten of diensten te verkopen. Maar men ervaart dit vaak als opdringerig. Kijk maar eens naar je eigen mailbox. Hoe veel mails komen daar dagelijks wel niet binnen met bedrijven die maar al te graag hun product aan jou willen verkopen? Zeker als je even geen behoefte hebt aan dit project, dan kan dit alleen maar als storend overkomen. Een voorbeeld?
Ik kocht laatst nieuwe sneakers. Ik zal niet zeggen van welk merk, maar de naam stamt af van een Griekse godin. Vervolgens krijg ik nog geen dag later een pushmail binnen met de nieuwe sneakers van hetzelfde merk. Je begrijpt het wel, die mail heeft het niet overleefd en vloog zo de prullenbak in.
Maar hoe ga je dan om met ‘pull’? Je moet ervoor zorgen dat klanten uit zichzelf jouw bedrijf vinden. En het internet? Die leent zich uitstekend voor deze opdracht. Als mensen op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp, dan raadplegen ze al gauw het internet. Op die manier komen ze terecht op een zoekpagina die volledig gevuld is met relevante informatie over hun vraag. Dat is exact de plek waar jij op moet duiken.
Nog maar een voorbeeld doen? Goed!
Koopmans is een merk voor bakmeel. Zij maken content over verschillende dingen, maar specifiek voor dit voorbeeld, creëren zij content over het bakken van een appeltaart. Als mensen via Google op zoek gaan naar dit onderwerp, komen de tips van Koopmans bovenaan in beeld. Je ziet dat het dus helemaal niet gericht hoeft te zijn op verkoop, als je de lezer maar weet te binden. Op deze manier komt er veel meer websitetraffic naar je toe en zorgt het voor een hogere SEO-positie van jouw website. Ben je al wat wijzer geworden over het belang van Contentmarketing? Top! Hopelijk kun je met deze tips je focus verleggen om op de juiste manier aan de slag te gaan met jouw content. Toch hulp bij nodig? Rebellion Monkey staat voor je klaar! Wij helpen je door de Content jungle heen met de laatste tips, trends en expertise.
Je bent zo sterk als je zwakste schakel. Je moet je gaan realiseren dat je net zo sterk staat als de verhalen die mensen over je vertellen. Een beleving van de klant is ontzettend waardevol, veel meer dan een verhaal vanuit jouw organisatie. Je ziet het ook steeds meer. Bedrijven zetten vol in op social media, e-mail en websites om hun klanten de ruimte te geven tot het plaatsen van een review.
Zenden is iets van vroeger, alhoewel de meeste bedrijven het nog steeds actief doen. Het is van belang dat je een consument niet verstoort uit zijn proces, maar juist de weg vrij maakt om jou als bedrijf zijnde zo makkelijk mogelijk maakt zelf te vinden. Wat wil ik hiermee nou zeggen? We moeten onze focus verleggen van ‘push’ naar ‘pull’!
Bij ‘push’ benadert de organisatie de doelgroep actief, met als doel uiteraard de producten of diensten te verkopen. Maar men ervaart dit vaak als opdringerig. Kijk maar eens naar je eigen mailbox. Hoe veel mails komen daar dagelijks wel niet binnen met bedrijven die maar al te graag hun product aan jou willen verkopen? Zeker als je even geen behoefte hebt aan dit project, dan kan dit alleen maar als storend overkomen. Een voorbeeld?
Ik kocht laatst nieuwe sneakers. Ik zal niet zeggen van welk merk, maar de naam stamt af van een Griekse godin. Vervolgens krijg ik nog geen dag later een pushmail binnen met de nieuwe sneakers van hetzelfde merk. Je begrijpt het wel, die mail heeft het niet overleefd en vloog zo de prullenbak in.
Maar hoe ga je dan om met ‘pull’? Je moet ervoor zorgen dat klanten uit zichzelf jouw bedrijf vinden. En het internet? Die leent zich uitstekend voor deze opdracht. Als mensen op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp, dan raadplegen ze al gauw het internet. Op die manier komen ze terecht op een zoekpagina die volledig gevuld is met relevante informatie over hun vraag. Dat is exact de plek waar jij op moet duiken.
Nog maar een voorbeeld doen? Goed!
Koopmans is een merk voor bakmeel. Zij maken content over verschillende dingen, maar specifiek voor dit voorbeeld, creëren zij content over het bakken van een appeltaart. Als mensen via Google op zoek gaan naar dit onderwerp, komen de tips van Koopmans bovenaan in beeld. Je ziet dat het dus helemaal niet gericht hoeft te zijn op verkoop, als je de lezer maar weet te binden. Op deze manier komt er veel meer websitetraffic naar je toe en zorgt het voor een hogere SEO-positie van jouw website. Ben je al wat wijzer geworden over het belang van Contentmarketing? Top! Hopelijk kun je met deze tips je focus verleggen om op de juiste manier aan de slag te gaan met jouw content. Toch hulp bij nodig? Rebellion Monkey staat voor je klaar! Wij helpen je door de Content jungle heen met de laatste tips, trends en expertise.
KENNIS DELEN VERDUBBELT DE WAARDE.
alle blogs
29 oktober 2023
Is jouw merk sterk genoeg om te overleven in de jungle? Zijn jouw waarden relevant voor je klanten en je mensen? Maak van jouw merk de king of the jungle - check de checklist!
Do you like it?
5 mei 2023
Content is al jaar en dag belangrijk, voor zowel bedrijven als consumenten. Contentmarketing houdt eigenlijk in dat je relevant en vooral boeiende informatie creëert, promoot en publiceert.
Do you like it?
4 mei 2023
Op online vlak kunnen de twee afkortingen je eigenlijk niet ontschoten zijn. Maar wat betekenen ze en waar dragen ze aan bij? Hoogste tijd om daar eens dieper in te duiken!
Do you like it?