MERKIDENTITEIT CHECKLIST
Merkidentiteit checklist
Is jouw merk sterk genoeg om te overleven in de jungle? Zijn jouw waarden relevant voor je klanten en je mensen? Maak van jouw merk de king of the jungle – check de checklist!
1 IDENTITEIT: WIE BEN JE?
Een nieuwe merkidentiteit komt niet uit de lucht vallen. Hij komt voort uit de doelen van je bedrijf en de persoonlijkheid van je merk. Je merkidentiteit moet passen en helpen bij de doelstellingen van je bedrijf. En dan hebben we het niet over je winstdoelstellingen, maar je visie en missie. Bovendien moet je identiteit passen bij de persoonlijkheid van je bedrijf. Bij je kernwaarden. Met onze brand tools en workshops halen we die boven water en koppelen we die aan een archetype.
Als je weet wie je bent als merk, ga je dat natuurlijk niet voor jezelf zitten houden. Je wilt dat je identiteit voelbaar en zichtbaar is in alles wat je doet. Om te beginnen bij je logo. Dat staat ongeveer overal op en moet dus de waarden van het merk perfect weerspiegelen. Maar dat geldt ook voor de andere visuele elementen, zoals je kleurenpalet, fotografie en lettertypen. En, nu we het toch over letters hebben, vergeet je tone of voice niet. Want wie je bent, bepaalt wát je zegt en hóé je het zegt. Gewoon even goed regelen dus. Onze banana’s zitten erop en maken graag een huisstijl en brandbook voor je.
2 STRATEGIE: DE WEG NAAR SUCCES
Met een merkstrategie zet je route uit naar de top van de apenrots. Dat begint bij de propositie en positionering van je merk. En dat begint dan weer bij het bepalen van de persona van je doelgroep. Wie is je doelgroep, waar zijn ze te vinden, wat willen ze in het leven – en van jou? En hoe maak je dat duidelijk en relevant in alle stappen van de customer journey?
Slim: doe een nulmeting om te zien waar je nu staat en beslis dan waar je naartoe wilt. En vergeet niet om alles en iedereen in je bedrijf hierin mee te nemen! Dat kunnen wij trouwens ook voor je doen.
3 COMMUNICATIE: LET'S GO BANANAS
Het is verleidelijk in zo’n jungle, maar een sterk merk slingert niet. Dat is met dezelfde (relevante!) boodschap in dezelfde stijl overal aanwezig waar de doelgroep is. En ook dat gaat niet vanzelf. Dat vraagt een communicatiestrategie, planning en een kritische blik op je communicatiemiddelen. En laat kritisch kijken nou net iets zijn waar wij heel goed in zijn. Net als het verzinnen van een boodschap waarmee je al je concurrenten het nakijken geeft.
Let op: een sterke merkidentiteit is hetzelfde in alle communicatiemiddelen. Een brandbook is dus geen overbodige luxe. Maken we ook graag voor je.