Merkstrategie in plaats van prijsstrategie

Meer winst, minder korting: het effect van een sterk merk

Organisaties met een krachtig merk kunnen hogere prijzen vragen, betere marges realiseren en zijn minder afhankelijk van kortingsacties om te verkopen. Ook op lange termijn vertaalt merkwaarde zich in een hogere bedrijfswaardering en financiële veerkracht. Merkbouw is dus niet alleen een marketinginvestering, maar een strategisch instrument voor winstoptimalisatie.

Hogere prijskracht:

Klanten accepteren hogere prijzen sneller als ze vertrouwen hebben in het merk. (Andersom is dat soms ook zo: een hoge prijs geeft vertrouwen.) Uit de Nielsen Global Brand-Origin Survey blijkt dat bijna de helft van de consumenten bereid is extra te betalen voor producten van een merk dat ze kennen en waarderen. Die bereidheid is niet alleen gebaseerd op rationele overwegingen als kwaliteit, maar ook op emotionele factoren als vertrouwen, status en identificatie. In B2B geldt hetzelfde: leveranciers met een sterke merkpositie kunnen hogere tarieven hanteren zonder aan volume in te boeten.

Wil je hogere marges én loyale klanten? Lees dan ook dit artikel: meer loyale klanten door merkbinding.

Sterke merken

hoeven minder te concurreren op prijs

Betere winstmarges:

Merken met een sterke reputatie realiseren structureel hogere brutomarges. Neem Apple: dankzij hun merk kunnen zij producten tot 40% hoger prijzen dan concurrenten met vergelijkbare specificaties. Ook Coca-Cola haalt consequent marges van 25–30%, mede dankzij de enorme merkwaarde. Volgens het Interbrand Best Global Brands Report is merkwaarde een directe factor in winstgevendheid – sterke merken maken winst per eenheid, waar zwakke merken dat vaak moeten compenseren met volume.

Minder afhankelijk van kortingen:

Sterke merken hoeven minder te concurreren op prijs. Ze zijn minder vatbaar voor prijsoorlogen en hoeven minder gebruik te maken van tijdelijke aanbiedingen om klanten te lokken. Dit zorgt voor prijsstabiliteit, consistentere marges en voorkomt erosie van merkwaarde. Als je een sterk merk bent, is het dus makkelijker om een sterk merk te blijven.

Volgens McKinsey’s Branding in a Downturn blijven consumenten in economisch zwaardere tijden juist vasthouden aan vertrouwde merken, zelfs als die duurder zijn – omdat ze zekerheid en kwaliteit belangrijker vinden dan een paar euro korting.

In crisistijd niet terugvallen op prijsverlaging? Ontdek waarom een sterk merk dan je vangnet is: lees meer.

Hogere bedrijfswaarde

Een sterk merk is niet alleen van invloed op operationele winst, maar ook op de bedrijfswaarde als geheel. Organisaties met sterke merken worden door investeerders structureel hoger gewaardeerd – ze zijn aantrekkelijker voor fusies, overnames en externe financiering. Volgens het BCG Value Creators Report behalen bedrijven met hoge merkwaarde een significant hoger rendement op geïnvesteerd vermogen (ROIC) dan hun minder bekende concurrenten. Merkwaarde is daarmee ook financieel kapitaal dat op de balans meetelt. Kassa!

Wat maakt jouw merk sterk?

Rebellion Monkey werkt door heel Nederland, met extra focus op branding voor MKB-bedrijven in Rotterdam en omgeving.

Icon_Banaan

Bronnen

  1. Edelman Trust Barometer 2023
  2. Harvard Business Review – Branding in B2B Markets
  3. Interbrand – Best Global Brands Report; Apple Annual Reports
  4. Nielsen Global Brand-Origin Survey
  5. Nationale Marketing Benchmark, Nyenrode Business Universiteit
  6. SWOCC – Diverse publicaties over merkoriëntatie en merkbetekenis (www.swoocc.nl)
  7. LinkedIn Talent Solutions – Employer Branding Statistics
  8. LinkedIn Global Recruiting Trends Report
  9. Universum Global Employer Branding Report
  10. Nielsen Brand Equity Reports
  11. Harvard Business School – Customer Retention & Profitability
  12. Boston Consulting Group – The Va
cookies
Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren.
Door deze website te gebruiken, gaat u akkoord met ons Privacy & Cookie beleid.