Employer branding – hoe een sterk merk je helpt aan de beste mensen
Een sterk (werkgevers-)merk maakt werving makkelijker
Aantrekkingskracht op talent:
Een sterk extern merk straalt vaak door naar het werkgeversmerk (employer brand). Bedrijven met een positieve, bekende reputatie trekken gemakkelijker sollicitanten aan. Zo neemt 88% van de werkzoekenden het imago en merk van een potentiële werkgever mee in hun beslissing om te solliciteren. Topbedrijven merken dat talent graag bij hen wil werken omdat hun merkwaarden aansluiten bij wat werknemers zoeken – mensen willen zich identificeren met de missie en waarden van hun werkgever. Een duidelijk en authentiek merkverhaal naar buiten toe, schept intern vertrouwen en trots, waardoor geschikte kandidaten zich sneller melden en zich aangetrokken voelen tot de bedrijfscultuur.
Ook klanten worden loyaler aan sterke merken: zo bouw je aan merkloyaliteit.
Goedkoper en sneller werven:
Een sterke employer brand levert ook meetbare financiële voordelen op in het wervingsproces. Zo blijkt uit het LinkedIn Global Recruiting Trends Report dat organisaties met een sterk werkgeversmerk hun kosten per hire met tot wel 50% kunnen verlagen, doordat ze minder hoeven te investeren in advertenties en recruitmentbureaus – talent komt namelijk vaker uit zichzelf op het merk af. Daarnaast vullen deze organisaties hun vacatures sneller in: de time-to-hire ligt tot 2 keer zo laag. Een sterke reputatie werkt hier als magneet, en dat verhoogt niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit van kandidaten. Volgens Universum’s Employer Branding Report maken merken met een sterke aantrekkingskracht tot 3 keer vaker een kwalitatief goede hire.
Een sterk merk verkoopt niet alleen beter – het werft ook beter. Lees meer over commerciële impact van merkwaarde.
Werknemers van sterke merken
zijn vaker trots en betrokken.
Lager verloop
Werknemers van sterke merken zijn vaker trots en betrokken, wat leidt tot lager personeelsverloop. Volgens het LinkedIn Employer Branding Playbook hebben bedrijven met een sterk werkgeversmerk tot wel 28% minder verloop onder personeel. Dit effect wordt bevestigd door Universum’s Employer Branding Now Report, waarin staat dat een sterk employer brand bijdraagt aan hogere werknemerstevredenheid en -binding. Minder verloop betekent op de lange termijn niet alleen lagere kosten voor werving, onboarding en training, maar ook het behoud van cruciale kennis en stabiliteit binnen de organisatie. SWOCC stelt dat sterke merken ook bijdragen aan interne trots en verbondenheid binnen organisaties, wat het personeelsbehoud direct versterkt.
Wat maakt jouw merk sterk?
Rebellion Monkey werkt door heel Nederland, met extra focus op branding voor MKB-bedrijven in Rotterdam en omgeving.

-
Conclusie: een sterk merk is de motor van waardecreatie
Conclusie: een sterk merk is de motor van waardecreatie. De kracht... -
Een sterk merk verkoopt meer en makkelijker. En tegen een hogere prijs.
Een sterk merk verkoopt meer en makkelijker. En tegen een... -
Employer branding – hoe een sterk merk je helpt aan de beste mensen
Employer branding – hoe een sterk merk je helpt aan...
Bronnen
- Edelman Trust Barometer 2023
- Harvard Business Review – Branding in B2B Markets
- Interbrand – Best Global Brands Report; Apple Annual Reports
- Nielsen Global Brand-Origin Survey
- Nationale Marketing Benchmark, Nyenrode Business Universiteit
- SWOCC – Diverse publicaties over merkoriëntatie en merkbetekenis (www.swoocc.nl)
- LinkedIn Talent Solutions – Employer Branding Statistics
- LinkedIn Global Recruiting Trends Report
- Universum Global Employer Branding Report
- Nielsen Brand Equity Reports
- Harvard Business School – Customer Retention & Profitability
- Boston Consulting Group – The Va