Uit de Nationale Marketing Benchmark blijkt dat bedrijven met sterk merkmanagement in Nederland aantoonbaar beter presteren op omzet, winst en marktaandeel. SWOCC-onderzoek toont bovendien aan dat merkgeoriënteerde bedrijven substantieel meer groei en succes realiseren dan organisaties die branding niet strategisch inzetten. Dat zit ‘m in een aantal zaken.
Een sterk merk wekt vertrouwen bij klanten, wat drempels tot aankoop verlaagt. Uit de Edelman Trust Barometer blijkt dat 81% van de consumenten aangeeft een merk te moeten vertrouwen voordat ze tot aankoop overgaan. En Nielsen-onderzoek duidt erop dat mensen sneller kiezen voor een merk dat ze herkennen, zelfs als alternatieven beschikbaar zijn.
Hoe kom je dan aan dat vertrouwen? Nou, door bekendheid. Psychologisch gezien ervaren mensen minder risico bij het kiezen van iets dat ze al kennen – het zogeheten mere exposure effect. Een merk dat bekend is, voelt veiliger en betrouwbaarder aan, wat de onzekerheid rondom een aankoop verlaagt.
Loyaliteit opbouwen bij klanten? Dat lees je hier: meer loyale klanten door een sterk merk.
Minder onzekerheid
zorgt weer dat mensen
sneller tot aankoop overgaan
Minder onzekerheid zorgt weer dat mensen sneller tot aankoop overgaan. Als mensen een merk al vertrouwen of herkennen, zijn ze minder geneigd uitgebreid prijzen of reviews te vergelijken. Als iemand minder onderzoek hoeft te doen, minder aarzelt en sneller koopt, leidt dat – logisch geredeneerd – tot hogere conversieratio’s. Dat is overigens in lijn met marketinginzichten van o.a. McKinsey en Google’s “Zero Moment of Truth”-model.
In zakelijke markten werkt dit vergelijkbaar. B2B-aankoopbeslissers nemen sneller besluiten als de leverancier een sterke reputatie heeft. Een studie toont dat goed gevestigde B2B-merken de besluitvorming tot wel 16 weken kunnen verkorten. Het sterke merk vermindert de complexiteit voor klanten en biedt zekerheid, waardoor men sneller “ja” zegt.
Benieuwd hoe merkvertrouwen ook je wervingskracht versterkt? Lees dan ons blog over employer branding.
Merken met een sterke reputatie kunnen vaker een meer geld vragen zonder marktaandeel te verliezen. Doordat klanten vertrouwen hebben in kwaliteit en service, zijn ze minder prijsgevoelig en bereid extra te betalen voor het merk. In de praktijk zien we dit bijvoorbeeld bij Apple: dankzij het sterke merk kunnen hun iPhones 30–40% duurder geprijsd worden dan vergelijkbare smartphones, terwijl ze toch blijven verkopen. Ook algemeen geldt dat bijna de helft van de consumenten bereid is méér te betalen voor producten van een merk dat zij vertrouwen. Een sterk merk vertaalt zich zo in zowel hogere omzet als verbeterde marges per verkoop.
Rebellion Monkey werkt door heel Nederland, met extra focus op branding voor MKB-bedrijven in Rotterdam en omgeving.
Bronnen
