Merkidentiteit
Merkidentiteit: wat laat jij zien?
Je merk is niet wat je zegt dat het is, het is wat mensen zien, voelen en beleven. Daarom moet je identiteit kloppen. Van je kernwaarden tot je beeldtaal. Van je merkverhaal tot hoe je klinkt. Een merkidentiteit is wat je merk voelbaar maakt. En dat is precies wat wij met je bouwen: een identiteit die raakt, richting geeft en onderscheidend is.
Waarom een
merkidentiteit werkt
Als je niet scherp hebt wie je bent, word je dat voor anderen ook niet. Je merkidentiteit bepaalt hoe je overkomt – bij klanten, medewerkers en partners. Het zorgt voor herkenbaarheid, verbinding en geloofwaardigheid. Intern geeft het houvast. Extern zorgt het voor impact.
Een sterke identiteit:
Zorgt voor consistentie in alles wat je doet
Versterkt je positionering en communicatie
Verbindt mensen aan je merk – binnen én buiten
Maakt keuzes makkelijker (en beter)
Zet je merk letterlijk aan
Waarom een
merkidentiteit werkt
Als je niet scherp hebt wie je bent, word je dat voor anderen ook niet. Je merkidentiteit bepaalt hoe je overkomt – bij klanten, medewerkers en partners. Het zorgt voor herkenbaarheid, verbinding en geloofwaardigheid. Intern geeft het houvast. Extern zorgt het voor impact.
Een sterke identiteit:
Zorgt voor consistentie in alles wat je doet
Versterkt je positionering en communicatie
Verbindt mensen aan je merk – binnen én buiten
Maakt keuzes makkelijker (en beter)
Zet je merk letterlijk aan
De Brands ON aanpak voor merkidentiteit
We ontwikkelen je merkidentiteit niet uit een boekje, maar vanuit je merk zelf. Eerst graven we met jou naar de kern: wie ben je, waar sta je voor, wat drijft je? We halen je kernwaarden boven tafel en vertalen die door naar alles wat je merk zichtbaar en voelbaar maakt. In taal en in beeld. Alles klopt, alles draagt bij. Eén verhaal. Eén gevoel. Eén merk.
Wat kunnen we voor je doen?
Waardensessie
We starten bij de kern. Wat drijft jullie? Wat willen jullie uitstralen? In een interactieve sessie met je team verkennen we jullie merkwaarden. Zo halen we kennis op, maar creëren we ook draagvlak binnen de organisatie. En de basis voor een perfect passende visuele identiteit en tone of voice. Ook goed voor employé branding: welke waarden wil je uitdragen naar (nieuwe) medewerkers?
Archetypes
Rebellion Monkey werkt met archetypes. Archetypes zijn universele merkpersonages – zoals de Rebel, de Held of de Verzorger – gebaseerd op herkenbare drijfveren en gedrag. Ze geven richting aan hoe je merk zich gedraagt, klinkt en eruitziet. Zo helpen archetypes je om consistent te communiceren, emotioneel te verbinden met je doelgroep én intern helder te krijgen waar je voor staat.
Merkverhaal of werkgeversverhaal
Een sterk merk begint met een goed verhaal. Wij helpen je om dat verhaal scherp te krijgen en overtuigend op te schrijven. Dat kan een brand story zijn, gericht op klanten en positionering in de markt, of een corporate story die richting geeft aan je organisatiecultuur en employer branding.
Maar het is altijd een krachtig en pakkend verhaal dat inspireert, richting geeft én verbindt. Voor medewerkers, klanten en stakeholders. Zodat mensen niet alleen snappen wat je doet, maar vooral waarom het ertoe doet.
Tone of voice en tone of visual
Hoe klinkt jouw merk? Welke woorden passen wél, en welke niet? Wij ontwikkelen een tone of voice die past bij je merkpersoonlijkheid. Zodat je communicatie herkenbaar, effectief en consistent wordt. Van websiteteksten tot vacatureteksten.
En omdat beeld net zo belangrijk is als taal, ontwikkelen we ook vaak een tone of visual: jouw eigen beeldtaal. Wat laat je wél zien, wat juist niet? Welke stijl past bij je merk? En hoe zorg je dat je beelden één verhaal vertellen? Je krijgt duidelijke richtlijnen voor beeldgebruik en visuele content.
Kernwaarden schrijven
Het waardenpalet en de archetypes zetten we om naar actieve kernwaarden. In een paar krachtige woorden vatten we alles samen. Actieve woorden bovendien, want je kernwaarden moeten aanzetten tot actie.
Visuele identiteit
De visuele identiteit is de zichtbare energie van je merk. Het laat in één oogopslag zien wie je bent, waar je voor staat en waarom jij ertoe doet. Van kleur en logo tot typografie en beeldtaal: het totaalplaatje moet kloppen, aanspreken én blijven hangen. Het is de verbinding tussen de identiteit, positionering en je doelgroep. Visuele identiteit is dus een cruciaal onderdeel van je merkidentiteit. Daarom hebben we er een aparte pagina over.
Veelgestelde vragen over merkidentiteit
Je merkstrategie is je plan, waar je naartoe werkt. En je merkidentiteit is wie je bent. Allebei zijn ze voor de lange termijn. De strategie bepaalt dus de koers, de identiteit zorgt dat mensen je herkennen en begrijpen.
Absoluut. Visuele identiteit is de zichtbare vertaling van je positionering en je merkidentiteit. Het laat in vorm, kleur, typografie en beeldtaal zien wie je bent en maakt je herkenbaar voor je doelgroep. Maar zonder een heldere identiteit – zonder fundament – blijft het bij ‘mooi’. Daarom starten wij altijd bij de kern: je merkpersoonlijkheid, je waarden, je verhaal. Pas daarna ontwerpen we een visuele stijl die klopt, aanspreekt en onderscheidt. Meer weten? Bekijk onze pagina over visuele identiteit.
Nee. Merkidentiteit is veel meer dan een logo of kleur. Het gaat ook over tone of voice, merkverhaal, kernwaarden en de totale merkbeleving. Alles wat je merk voelbaar maakt.
Ja, al noemen we het geen huisstijl, maar visuele identiteit. We stemmen onze trajecten af op jouw behoefte. Heb je al een strategie of identiteit liggen en wil je die aanscherpen? Dan pakken we gericht dat onderdeel op. Maar let op: zonder een duidelijk beeld van je kernwaarden, kunnen we niets.
Ja zeker! We zijn een team van merkwerkers en merkdenkers die je identiteit als geen ander in beeld kunnen brengen. Zo weet je zeker dat je geen ruis op de lijn krijgt. Bovendien hebben we een netwerk van specialisten om ons heen, voor fotografie, video, social advertising, illustratie en animatie.
De markt is competitief, de arbeidsmarkt is krap. Organisaties in onderscheidende merkidentiteit gaan de wedstrijd niet winnen. Merkidentiteit gaat over dat je weet wie je bent en dat je onderscheidend bent in de markt, zorgt voor vertrouwen en biedt kaders intern. Het creëert een positieve perceptie en helpt bij het opbouwen van een sterke en blijvende band met je doelgroepen. Het zorgt voor herkenning en vertrouwen.
Klaar voor een merk dat klopt?
Bouw aan een identiteit die klopt, spreekt en werkt. Rebellion Monkey helpt je om je merk aan te zetten.
