SEO… SEA… Wat? Hoe? Wanneer?
Op online vlak kunnen de twee afkortingen je eigenlijk niet ontschoten zijn. Maar wat betekenen ze en waar dragen ze aan bij? Hoogste tijd om daar eens dieper in te duiken!
Wat hebben SEO en SEA met elkaar gemeen? Allereerst: Google. Alles in dit verhaal draait om jouw ranking op Google. Verder hebben ze al twee woorden gemeen, namelijk Search Engine. De O voor Optimization, de A voor Advertising. Wellicht dat er nu al een lampje gaat branden over het verschil. Advertising, ook wel adverteren, daar moet je voor betalen! Optimization? Dat kan gratis (mits je het zelf doet, natuurlijk.)
Zoekresultaten
Kun je je nog herinneren dat er vroeger in de klas altijd leerlingen waren die de beste van de klas wilde zijn? Was je het zelf of ben je het nu? Google verschilt niet veel van dat klaslokaal. Iedereen wil hier met zijn bedrijf of dienst helemaal vooraan in de rij staan. En dat kan! Met een hoop geduld en daadkracht. Je kunt gebruik maken van SEA, door te betalen op de zoekwoorden die anderen intypen op google. Maar je kunt ook verdieping zoeken in je teksten door SEO toe te passen. En combineren? Dat is het allerbeste.
SEA (Search Engine Advertising)
De ‘simpelste’ variant, maar wel de duurste. Door SEA te gebruiken kun je jouw website hoger in de zoekresultaten terug laten komen, door het plaatsen van advertenties in Google. Google heeft dat ook nog eens zo makkelijk mogelijk gemaakt, door het gebruik van Google Adwords. Je kiest zelf op welke zoektermen je adverteert en ziet de kosten. Verkoop je computers? Dan kun je bijvoorbeeld adverteren op ‘laptop kopen’ of ‘computer accessoires’. De gebruikers op internet die deze zoektermen intypen bij Google, die krijgen vervolgens jouw advertenties te zien. En de kosten? Je betaalt Google als er iemand op jouw advertentie heeft geklikt. Zo simpel kan het zijn!